lördag 12 september 2009

Reflektion v.37

Den gångna veckan har jag jobbat med en individuell workshop som kallades "Förändring i det offentliga rummet". Vad vill du förändra? var nyckelfrågan bakom projektet.
Jag hade ett antal olika idéer, men en grundtanke var att samtidigt som jag skulle åstadkomma en materiell förändring i det offentliga rummet ville jag också förändra människors tankar och handlingar. Ämnet jag valde är ett som vi alla har blivit berörda av och informerade om på många olika sätt de senaste åren; vår påverkan på miljön.
Jag vet att både jag själv och många andra tröttnar och inte bryr sig om varningarna och kris-rapporteringarna när man väl har hört dem ett antal gånger, så därför ville jag inte komma med ännu en tung information eller tvingande uppmaning. Jag valde att göra informationen i en enklare skala, med en installation som inte heller var för invecklad, utan med en enkel koppling till ämnet.
Ett enkelt sätt att bidra till en bättre miljö är att inte äta kött, men det finns många människor som absolut inte kan tänka sig att bara äta vegetariskt. Då är ett bra alternativ att välja bort kött en eller ett par dagar i veckan. Jag valde att uppmärksamma detta genom att helt enkelt plantera sallad och placera ut små skyltar i de olika parker som finns i det område av stan jag blivit tilldelad att jobba i.

Jag hade också en tanke om att man kanske kunde ha som förslag att staden skulle plantera sallad och andra ätliga växter jämte prydnadsväxterna i sina allmänna parker, men har inte utvecklat denna idé eller tagit reda på om det är praktiskt möjligt. Ett mycket bra alternativ är att bostadsföreningarna tillhandahåller en liten odlingsträdgård för sina medlemmar.

Om man hade för avsikt att använda detta ämne, "Förändring i det offentliga rummet", i grundskolan eller gymnasiet, tror jag att det viktigaste är att uppmärksamma eleverna på att de faktiskt får och kan förändra det offentliga rummet. Att göra dem medvetna om att de kan påverka sin egen tillvaro och omgivning.

Då jag skulle göra detta projekt inspirerades jag av sidan www.365saker.se, där finns många bra tips om förändringar man kan göra både personligen och bland andra människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar